Auton omistajana on joitakin tehtäviä, jotka periaatteessa voit tehdä itse säästääksesi rahaa ja ylläpitääksesi ajoneuvosi suorituskykyä sekä turvallisuutta. Levyjarrujen sekä jarrupalojen vaihtaminen on yksi tälläisistä tehtävistä, minkä voisit tehdä itse muutamalla työkalulla ja kärsivällisyydellä, sekä hyvällä opastuksella. Seuraavaksi opastamme Sinua auton levyjarrujen sekä jarrupalojen vaihtamisessa.
1: Kerää tarvittavat työkalut sekä aineet
Ennen kuin aloitat, tarvitset muutamia työkaluja, tavaroita sekä aineita:
► Tunkin, joka sopii juuri Sinun autosi helmoille. Se todennäköisesti löytyy takakontista.
► Messinki- tai teräsharjan.
► Levyjarrujen puhdistussuihkeen.
► Kuparipastaa jarruhuoltoa varten.
► Vanupuikkoja, talouspaperirullan sekä narua.
► Suhteellisen laajan hylsysarjan - sekä ehkä vääntöraudan, minkä voi aina korvata esimerkiksi sopivalla putkella. Sekä, autosta riippuen, saatat ehkä tarvita erikoishylsyjäkin - esimerkiksi Torx.
► Lättäpäisen ruuvimeisselin erinäköisiä pikkuhommia varten.
► Jarrusatulapuristimen avataaksesi jarrusatulan uusille, paksuimmille jarrulevyille- sekä paloille. Tosin tämä ei ole niin välttämätöntä - voit soveltaa tavallista C-puristinta.
► Sekä tietysti uudet levyt, palat sekä pikkuhärpäkkeet juuri sinun automallillesi.
HUOM! Mieti auton lisätuentaa, erityisesti jos olet epävarma tunkistasi! Satuloiden sekä pidikkeiden irrotuksessa joutuu ehkä sukeltamaan hiukan auton alle ja sitten jalalla potkimaan mutteriavainta. Sitä ei missään nimessä kannata tehdä ilman ylimääräistä tuentaa. Jos säädettävää kolmijalkatuentaa ei löydy - laita edes se se rengas sinne helman alle! Mutta turvallisuutesi vuoksi, suosittelemme vahvasti asiallista lisätuentaa.
Jarrusatuloista:
Ensin pitää hiukan kertoa jarrusatuloista - katso kuva. Satulat ovat erikoisempi komponentti - niissä on mäntä tai kaksi, ohjaustapit, sekä muutama kumitiiviste. Tämä komponentti on ikävä kyllä altis ruostumaan juuri väärissä paikoissa. Mikäli jarrusatula on huonossa kunnossa - pelkkä jarrujen vaihto ei tule auttamaan. Pitkään käyttömättömänä ollut satula saattaa jumittua ruosteesta. Silloin satulan ohjaustapit pysyvät paikoillaan - mantä ei liiku takaisin sisään ja levyjarrut jäävät pysyvään puristukseen. Ajaessaan tulee ikävä haju, vanteet kuumenevat punaisiksi ja peli poikki..
Satula pitää kaiken järjen mukaan tarkistaa sekä huoltaa kunnolla, aina kun sinne päästään. Männän sekä ohjaustappien pitää liikkua vapaasti - ja mikä tärkeämpää - ohjaustapit pitää olla rasvattuja erikoisrasvalla, suojakumiensa alla. Suojakumien on oltava ehjät.
Jarrusatuloita myydään usein kokonaisina paloina sisältäen kaikki osat. Mutta on myös olemassa huoltopaketteja, missä on kumitiivisteitä, männät, ohjaustapit ja ynnä muuta. Kustannus vaihtelee. Kokonaisen uuden satulan ostaminen on kuitenkin varsin kallista, mutta joskus välttämätöntä, jos männän tai tappien paikat ovat ruosteesta vaurioituneet.
Jokatapauksessa, ennen kuin siirrytään varsinaiseen jarrujen vaihtoon, Sinun pitää ymmärtää, että jarruhaasteet saattaavat johtua satuloista. Mikäli epäilet tätä - ota mielummin yhteyttä ammattitaitoiseen huoltoliikkeeseen. Kyse on kuitenkin Sinun sekä läheistesi turvallisuudesta!
2: Jarrujen vaihto: valmistele auto
Varmista, että sinulla on kaikki tarvittavat työkalut ja materiaalit, ennen kuin aloitat. Ei ole mitään niin ärsyttävää, kuin pyöräillä varaosaliikkeeseen, kun puolet työstä on jo tehty, mutta jotain puuttuu! Oikeiden varaosien sekä työkalujen valinta pelaa tässä kriittisen roolin.
Pysäköi auto tasaiselle alustalle ja sammuta moottori. Tälläinen työ voidaan periaatteessa tehdä kaukaisella, tyhjällä parkkipaikalla. Mutta aina on parempi olla lähellä kotia, jotta yllärit eivät pakottaisi tilaamaan taksia. Varaosaliikkeen parkkipaikka on myös oiva sijainti jarrukorjaukselle, kunhan ei tule sanomista henkilökunnalta :)
Löysää renkaiden mutterit auton ollessa maassa. Sitten nosta auto tunkilla ja anna sille tuentaa säädettävällä kolmijalalla. Irrota rengas.
3: Jarrusatulan irroitus
Irrota pultit, jotka pitävät jarrukokonaisuuden liikkuvaa osaa paikallaan tappiensa avulla. Nämä pultit eivät yleensä ole tiukasti kiinni, mutta joskus joutuu potkaisemaan hylsyavaimeen. Muista auton tuentaa! Varo myös mahdollisia antureita ja näiden piuhoja.
Jos autosi jarrut ovat erikoiset - mieti, miten satulassa oleva mäntä pakottaa satulan liikkumaan ja keskittämään puristuvoiman tasaisesti levyn molemmin puolin. Silloin tajuat, mikä osa on liikkuva ja mikä on kiinteä pidike - katso kuva.
Nosta satula irti kiinteästä osasta. Se tulee irti nätisti, mutta se on painavahko. Jarruletku on taipuisa, mutta sekin voi katketa, jos vetäiset tarpeeksi kovaa. Nosta hetkeksi koko satula ylös kiinnittämällä se narulla vaikkapa jouseen. Tällöin pääset vaihtamaan levyä helpommin. Tässä vaiheessa voit irrottaa jarrupalat kiinteästä osasta. Huomio! Älä vielä koske jarrujen asennusarjaan - metallihärpäkkeisiin.
4: Jarrulevyn irroitus
Jarrusatulan ollessa irti - pääset käsiksi levyyn. Itse levyä on yleensä helppo irrottaa. Yleensä se pysyy paikallaan yhdellä ruuvilla ja joskus sitä ruuvia ei edes ole.
Mutta tässä on pieni haaste, nimittäin: satulan kiinteä "pidike" tai "jarrukisko" - katso kuva. Tämä häkkyrä pitää jarrusatulan- sekä palat paikoillaan ja muotonsa takia joskus estää levyn poistamista. Pidike siis pitää irrottaa. Se on yleensä kiinni kahdella pultilla ja varsin tiukasti. Todennäköisesti joutuu potkaisemaan hylsyavaimeen. Muista auton tuentaa!
Vinkki! Jos sinulla löytyy akkukäyttöinen iskevä mutteriväännin ja sopiva hylsysarja - sillä saa nämä pultit nätisti auki, mikäli väännin mahtuu olemaan siellä kaukalossa.
5: Uuden jarrulevyn asentaminen
Nyt kun poistimme vanhan levyn - voimme asentaa uuden. Mutta älä hätäile. Suihkuta ensin jarrupuhdistussuihketta uusiin levyihin ja pyyhi puhtaalla paperilla. Uudet levyt tulevat tehtaalta hiukan öljyisinä. Öljyä ei tietenkään jarrujen kosketuspinnalla pidä olla.
Tässä vaiheessa pitää vaihtaa jarrujen asennussarjan osat - "metallihärpäkkeet". Tarkkaile miten päin nämä häkkyrät (jarrupalojen asennussarja - katso kuva) istuivat pidikkeessa. Kyseiset metallihärpäkkeet auttavat keskittämään ja pitämään palat niiden paikoissaan, sekä joskus niissä on myös eräänlainen kulutusanturi - törröttävä metallikorva. Tämä anturillinen osa menee tiettyyn paikkaan - muista mihin! Jos kaikki härpäkkeet ovat identtiset, 2+2 peilikuvat, taikka 1+1 rautalankamalliset - silloin homma on selkeä.
Puhdista satulan pidike harjalla sekä pyörän laakerisarjan etupuolta, johon levy asennetaan. Asenna uudet metalliosat pidikkeeseen. Asenna uusi jarrulevy ja kiinnitä jarrusatulan pidike takaisin. Älä käytä voimakoneita tässä vaiheessa. Käytä vääntörautaa tai putkea sekä jalkaa ja väännä pultit niin tiukasti, kuin omalla voimallasi pystyt. Muista auton tuentaa!
Jätteenhuolto: Tämän tyyppisen työn aikana on tärkeää huolehtia turvallisuudestasi. Mutta vastuullisuus on myös tärkeää. Suosittelemme noudattamaan asianmukaisia jätteenhuoltokäytäntöjä. Ole hyvä ja palauta vanhat varaosat joko varaosaliikkeeseen, taikka asianmukaiseen kierrätykseen. Älä missään nimessä heitä jarrulevyjä tai -paloja taloyhtiösi metallinkeräykseen!
6: Uusien jarrupalojen asentaminen
Ota vanupuikko sekä kuparipastaa ja hyvin varovasti rasvaa jarrupalojen korvien paikkoja jarrusatulan pidikkeessa - siellä missä ne härpäkkeet istuvat. Tämä rasvaus estää palojen hitsautumisen pidikkeeseen korroosion tai kuumuuden johdosta. Palojen siis pitää liikkua paikoissaan. Varo että tätä rasvaa ei osu itse palojen kosketuspinnalle tai jarrulevyille. Puhdista jarrupuhdistussuihkeella, jos pikkuvahinko käy.
Asenna uudet palat paikoilleensa.
Laske satula varovasti narulta. Varo jarruletkua ja mahdollisia anturipiuhoja! Puhdista satula harjalla ja puhdistusuihkeella. Varo kumiosia! Tarkista, että tapit liikkuvat tiukasti, mutta liikkuvat.
Vinkki! Joskus jarrupalojen "päällä" löytyy metallilevyjä. Nämä ovat eräänlainen suoja sekä lämmönohjausjärjestelmä. Muista miten päin nämä levyt istuivat. Näitä ei yleensä tarvitse vaihtaa, mutta kannattaa puhdistaa varovasti. Joskus nämä levyt jäävät tiukasti kiinni vanhoihin paloihih - irrota siis varoen, että et taivuta niitä.
Huomioi, että jos autosi jarruissa asennusarja on ainoastaan pari rautalankapidiketta - silloin niihin ei välttämättä kannata edes koskea, ellei ovat täysin läpiruostuneet tai jopa kadonneet. Näiden irroitus voi pilata ne käyttökelvottomaksi.
C-puristin: Jotta uudet jarrupalat ja levy saadaan asennettua - pitää jarrusatulan mäntä työntää takaisin. Tähän on olemassa eikoisia puristimia. Homma kuitenkin onnistuu C-puristimella tai valtavilla pihdeillä. Varo männän tiivistekumia! Jos jarrunesteen säiliö on täynnä - kuten pitääkin - saattaa tämän yhteydessä pursuaa nestettä säiliöstä ulos. Älä pelkää - tämä on normaalia. Puhdista säiliötä ympäröivä alue jarrupuhdistussuihkeella, sillä DOT. nesteet ovat syövyttäviä maaleille.
Asenna jarrusatula pidikkeeseen. Ruuvaa tiukasti vääntöraudalla takaisin - älä käytä voimatyökaluja! Ennen kuin asennat renkaan takaisin - tarkista että jarru toimii. Tähän saatat tarvita kaverin. Ensin, levyn pitäis pyöriä vapaasti. Sitten pyydä kaveria polkemaan jarrupoljinta pari kertaa. Ja sitten pyörittämällä levyä tarkkaile toimiiko jarru. Jarrun pitää lukittua ja avautua.
Tärkeä tietää: Tämä työ pitää aina tehdä molemmin puolin. Yhden puolen jarrujen vaihtaminen aiheuttaa enemmän ongelmia, kuin ratkaisuja.
Pitää myös ymmärtää, että jarrupalojen sekä jarrulevyn täydellinen kitka ei ole itsestään selvä juttu kaupan hyllystä. Uudet osat vaativat tietyn määrän käyttöä, ennen kuin pintojen välillä muodostuu täydellinen kitka. Eli älä pelkää tai hätäile, mikäli ensimmäisillä kilometreilla tuntuu, että uudet jarrut toimivat huonommin, kuin vanhat. Aja hissukseen ja jarruttele paljon - kylle ne sieltä tokenee!
7: Yhteenveto
Mikäli epäilet tämän työkokonaisuuden onnistumista edes vähän, etkä ole 100% varma omista kyvyistäsi - silloin suosittelemme vahvasti ottamaan yhteyttä ammattilaiseen!
Ammattitaitoisella mekaanikolla on asiantuntemusta ja kokemusta, jotta työ saadaan tehtyä nopeasti ja turvallisesti. Kustannnus ei yleensä ole päätä huimaava.
Laadukkaiden jarrukorjausten lisäksi, me - Takoraudan Autohuollossa suoritamme erilaisia huolto- ja korjaustöitä, kuten; öljynvaihdot, ilmastointihuollot, määräaikaishuollot sekä vaihteistojen korjaukset. Huollon ajaksi tarjoamme sijaisauton veloituksetta!
Toimipaikkamme sijaitsee Helsingin Malmilla, Kehä 1:n yhteydessä, johon on varsin helppoa saapua monesta suunnasta Pääkaupunkiseudulta - myös kauemmaltakin. Tervetuloa!
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!
Puh. 045 143 1433
Ma-Pe: 9-17, La-Su: Suljettu