Autonvalmistajat ovat jo pitkään olleet suurennuslasin alla autojensa päästöjen, sekä taloudellisuuden takia. Niinpä markkinoille ilmestyivät sellaiset innovaatiot, kuten EGR-venttiili (Exhaust Gas Recirculation), ja ynnä muuta päästöihin, sekä taloudellisuuteen liittyvää teknologiaa, kuten polttoaineen suorasuihkutus.
Polttomoottori on kuitenkin erittäin yksinkertainen ja vanha keksintö. Eikä tämän keksinnön toimintaperiaate ole sen kummemmin muuttunut 150 vuoteen - mikä on teknologian kehityksessä varsin poikkeuksellisen pitkä aika. Etenkin jos kyseessä on teknologia - jota miltei jokainen ihminen käyttää päivittäin. Mieti vaikkapa ensimmäistä Nokiasi ja mikä on taskussasi nykyään..
Polttava kysymys: Tuoko kuluttajalle haittaa vai hyötyä vanhan teknologian päälle liimatut edistykselliset innovaatiot, kuten; Suorasuihkutus, EGR, sekä Muuttuva Nokka-Akselin Ajoitus? Tarkastetaan tätä asiaa tarkemmin!
Nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa löytyy usein teknologiaa, jolla totisesti parannetaan suorituskykyä, polttoainetehokkuutta, sekä vähennetään päästöjä!
Kuitenkin pitää muistaa, että se itse polttomoottori ei ole muuttunut paljon yhtään. Palokammiossa edelleen tapahtuu samoja asioita, kuin 150 vuotta sitten - polttoaine palaa.
Nyt jo, meille on aika selvää, että nykyaikaiset moottorit, kuten suorasuihkutuskoneet - voivat johtaa ikävään karstan kerryttämiseen paikkoihin, joissa sitä ei ollut ennen. Pidetään edelleen mielessämme, että polttomoottori on tosiaan jo 150 vuotta vanha keksintö - kuten myös kuvassa oleva karsta-venttiili.
Suorasuihkutuksesta johtuva karstan kerrostuma voi aiheuttaa ongelmia paitsi itse moottorille, niin myös muille tärkeille komponenteille, kuten Turbolle.
Jos et vieläkään näe mitään erikoisen haastavaa tässä - tutustu silloin VAG-konsernin kuuluisan 1.4 TFSI, sekä TSI moottorin haasteisiin tästä.
Suorasuihkutusmoottori
Suorasuihkutusmoottori syöttää polttoaineen suoraan moottorin palotilaan, ohittaen imuventtiilit sekä koko imusarjan. Vanhemmissa moottoreissa polttoaine huuhteli imuventtiileihin kertyneet karstat, sekä öljyt pois, ja näin piti kanavat puhtaina.
Suorasuihkutuksessa tämä - yllättävän tärkeä - puhdistusvaikutus, on kuitenkin päättynyt. Tämän seurauksena imusarjaan, venttiileihin sekä Turboon voi vähitellen kertyä karstaa sekä likaista öljyä. Kyseessä on aika ikävä monjä - joka nätisti saattaa autosi taloudellisuuden, sekä tehokkuuden takaisin perinteisen moottorin tasolle.
Karstan vaikutus moottorin suorituskykyyn
Karstan kertyminen suorasuihkutusmoottoreissa saattaa vaikuttaa pikkujutulta, mutta itseasiassa sillä on varsin haitallisia vaikutuksia moottorin suorituskykyyn. Nämä kerrostumat rajoittavat ilmanvirtausta, mikä vaikeuttaa moottorin kunnollista hengittämistä - etenkin Turbo-koneissa.
Aivan kuten tukkoinen nenä vaikuttaa ihmisen toimintakykyyn - tukkoinen moottori väsyy ja hidastuu. Teho sekä taloudellisuus laskevat pakkaselle, ja saatat huomata kiihtyvyyden, sekä yleisen suorituskyvyn heikkenemistä - etenkin pienissä 1.0 litrasissa, Turbo-koneissa. Saatat myös huomata käyväsi useammin bensa-asemalla, eikä vain kassaneitiä ihastelemassa :)
Maailmassa, reklamaatioiden mukaan, tämä suorasuihkutuksesta johtuva ongelma, saattaa olla havaittavissa jopa 40 - 80 tKm kohdalla. Kuitenkin - meidän onneksemme - Suomessa on varsin laadukkaita bensoja sekä moottoöljyjä. Näiden kahden laatu vaikuttaa tähän erittäin paljon, sillä suorasuihkutusteknologia altistaa myös polttoainesuuttimet tukkeutumiselle.
Toisin kuin suuttimien osaltaan - imusarjan tukkeutuminen aiheutuu pitkältä siitä, että EGR-venttiili syöttää palokaasuja takaisin poltettavaksi. Samalla näiden kaasujen seassa kulkee moottoriöljyhöyryä.
Sitten kaikki tämä kaasuöljy-mönjä jää imnusarjassa kiinni pintoihin, koska enää ei ole bensaa huuhtoamssa sitä palokammioon, poltettavaksi..
Tämä "bensapesu" on sellainen positiivinen sivutekijä, jota ei ikinä edes pidetty semmosenaan - kunnes nyt!
Karstan vaikutus Turboon
Karsta kerääntyy myös Turboihin. Tämä on jo hiukan ikävämpi asia.
Turbot ovat varsin tarkasti työstettyjä koneistoja, joissa yhdellä puolella on raitis ilma ja toisella pakokaasut. Pakokaasujen, sekä öljyjen pääsemistä raikkaan ilman puolelle - ei suunnitteluvaiheesa oteta huomioon, miltei ollenkaan. Eli niitä, ei mukamas siellä pidä edes olla!
Suorasuihkutuksesta johtuen, karsta sekä likainen öljy voivat siis kertyä samalla tavalla Turbon "potkuriin", kuten myös kertyvät imusarjan seinämiin, sekä venttiileihin. Tästä voi alkaa Turbon raitisilmapuolen "likaantuminen".
Mikäli Turbon kompressorisiipipyörä saa tarpeeksi likaa, sekä karstaa pinnoilleensa - silloin muuttuu paitsi ilmanvirtauskyky, niin myös tämän elementin tasapainotus - joka saattaa johtaa laakereiden ennenaikaiseen kulumiseen. Ilmestyy ikävä vinku kiihtyessään ja todennäköisesti kunnon Turbo-remontti edessä.
Ennakoivat toimenpiteet
Vaikka tämä kuulostaa vanhalta levyltä: Noudata suositeltuja huoltoaikatauluja!
Autonvalmistajat ovat hyvin tietoisia kaikesta, mitä kerromme tässä. Monia asioita, ne eivät halua sanoa ääneen, mutta johtolankoja löytyy kyllä autosi huolto-ohjelmassa.
Kun luet autosi huoltoaikatauluja, tai jotain vastaavia dokumentteja, kuten suositeltuja toimenpideitä - tarkkailee tätä: Pitääkö imusarjaa tarkastaa karstan varalle tietyn väliajoin, sekä suositteleeko autonvalmistaja jotain öljy- tai bensiinilisäaineitta tietyin aikavälein. Tästä voi hyvin päätellä, että autosi tarvitsee erityistä huomiota.
Valitse moottoriöljyjä, joissa on kehittyneitä lisäaineita, jotka ovat suunniteltu minimoimaan karstan muodostumista. Start-Stop öljyt ovat myös ihanteellisiä tähän tarkoitukseen, sillä näiden ACEA-luokitus on yleensä varsin korkea. Lue lisää öljyn viskositeetistä tästä.
Polttoainelisäainetta on muutenkin hyvä laittaa välillä bensan sekaan - se auttaa puhdistamaan polttoainelinjat - suuttimiin asti.
Aja välillä kunnolla! Kruisaile säännöllisesti moottoritiellä, jotta voit polttaa mahdolliset karstat pois. Tämä auttaa pitämään moottorin puhtaampana, sekä säilyttää Turbon suorituskyvyn. Ja jos vielä lisäät tankkiin laadukkaan valmistajan polttoainelisäainetta - saat parempaa hyötyä näistä ajoista. Kysy lisää ammattilaiselta nyt.
Summa summarum suorasuihkutusmoottoreista
Uudemmat bensiinimoottorit tuovat mukanaan "tulevaisuuden" tekniikkaa, joka parantaa suorituskykyä, sekä polttoainetehokkuutta. Tästä ei ole kysymystä! Myös monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kehittämällä polttomoottoria pidemmällä tulevaisuuteen - sähköautot jäävät unholaan.
Kehittyneet polttomoottoriautot tuovat kuitenkin mukanaan myös haasteita, jotka liittyvät erityisesti suorasuihkutustekniikkaan. Saostumat, sekä liiallinen karsta vaikuttavat moottorin suorituskykyyn sekä taloudellisuuteen - käytännössä riistäen kaiken sen hyvän, mitä saamme näistä teknologioista.
Kuitenkin ymmärtämällä tämän uuden tekniikan haasteet, sekä ryhtymällä ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin - pidät uuden autosi jälleenmyyntiarvon kunnossa, sekä ajonautintosi huipussaan!
Me - Takoraudan Autohuollossa suoritamme erilaisia huolto- sekä korjaustöitä, kuten; öljynvaihdot, jarrujen huollot, määräaikaishuollot sekä vaihteistojen korjaukset. Tarkastamme autosi imusarjan ammattitaidolla, mikäli epäilet karsta-ongelmia suorasuihkutuskoneessasi. Huollon ajaksi tarjoamme sijaisauton veloituksetta!
Toimipaikkamme sijaitsee Helsingin Malmilla, Kehä 1:n yhteydessä, johon on varsin helppoa saapua monesta suunnasta Pääkaupunkiseudulta. Myös kauemmaltakin!
Ota yhteyttä ja kysy Sinun autosi huoltotarpeista lisää!
Puh. 045 143 1433
Ma-Pe: 9-17, La-Su: Suljettu