Autosi moottorin ylikuumeneminen voi olla stressaava tilanne kenelle tahansa, mutta kun olet valmistautunut ja tiedät, mitä voit tehdä - voit säästyä kalliilta korjauksilta. Annamme sinulle vinkkejä, miten kannattaa käsitellä ylikuumenevaa autoa, sekä olennaisia asioita, joita kannattaa tietää jäähdytysjärjestelmästä. Ehdotamme myös mahdollisia pikatoimenpiteitä, joiden avulla pääset takaisin tien päälle.
Milloin moottori on ylikuumentunut?
► Lämpötilamittarin asteikko on korkealla, sekä varoitusvalot palavat kirkkaana kojelaudalla.
► Moottorista nousee epätavallisia hajuja tai höyryä.
► Jäähdytysnestesäiliö (paisuntasäiliö) on joko tyhjä tai nestettä pursuaa pihalle.
► Moottoritehon menetys tai oudot moottorin äänet (vakava tilanne).
Miksi moottorissa edes on jäähdytysjärjestelmä?
Jäähdytysjärjestelmä estää moottorin ylikuumenemisen ja varmistaa optimaalisen käyttölämpötilan. Kun moottori käy, se tuottaa huomattavan määrän lämpöä palamisprosessin, sekä liikkuvien osien välisen kitkan takia. Jäähdytysjärjestelmä auttaa haihduttamaan tämän lämmön ja pitämään moottorin juuri oikealla lämpötila-alueella, johon kaikki mekaniikka on suunniteltu.
Nesteellä toimiva jäähdytysjärjestelmä koostuu useista osista, kuten; jäähdyttimestä, jäähdytysnesteestä, vesipumpusta, termostaatista sekä erilaisista letkuista. Jäähdytysneste, joka on usein veden sekä pakkasnesteen seos, kiertää moottorin läpi ja imee siitä lämpöä. Läämin jäähdytysneste sitten virtaa jäähdyttimeen, josta se luovuttaa lämmön ympäröivään ilmaan - tuulettimen avustuksella. Vesipumppu auttaa jäähdytysnesteen kierrättämisessä moottorin läpi. Termostaatti säätelee nesteen virtausta itse jäähdyttimeen, moottorin lämpötilan mukaan.
Mikäli moottorin jäähdytys pettää, voi syntyä useita ikäviä ongelmia:
► Ylikuumeneminen: Ilman toimivaa jäähdytysjärjestelmää moottori voi ylikuumentua nopeasti. Korkeat lämpötilat voivat lisätä kitkaa ja kulumista moottorin osissa, kuten männissä, sylintereissä sekä laakereissa. Tämä liiallinen kuumuus voi aiheuttaa vakavia, moottorin sisäisiä vaurioita, ja mahdollisesti johtaa moottorin rikkoutumiseen.
► Vääntyminen sekä lukkiutuminen: Vikaantuneen jäähdytysjärjestelmän aiheuttama äärimmäinen kuumuus voi aiheuttaa moottorin osien vääntymistä tai laajenemista yli normaalien toleranssiensa. Tämä voi johtaa osien jumiutumiseen tai "hitsautumiseen" toisiinsa, mikä yleensä johtaa moottorin täydelliseen rikkoon.
► Jakopään vaurioituminen: Polttomoottorissa "jakopää" istuu sylinterien päällä ja sisältää venttiilit, sytytystulpat sekä ynnä muuta.. Jos jäähdytysjärjestelmä pettää - jakopää kokonaisuudessan voi ylikuumentua sen verran tarpeeksi, että se voi vääntyä pysyvästi käyttökelvottomaksi. Seurauksena voi olla puristuksen heikkeneminen palotilassa, sytytyshäiriöt, öljyjen sekä nesteiden keskenään sekoittuminen, tai jopa moottorin katastrofaalinen rikko. Lue lisää moottorin kansiremontista.
► Lisääntynyt kuluminen sekä vähentynyt tehokkuus: Vaikka jäähdytysjärjestelmän vika ei aiheuttaisikaan välitöntä moottorivauriota, jatkuva toiminta liian korkeissa lämpötiloissa voi tuntuvasti nopeuttaa moottorin kulumista. Ajan mittaan tämä voi johtaa tehokkuuden heikkenemiseen, polttoaineen kulutuksen lisääntymiseen sekä huomattavaan moottorin käyttöiän lyhenemiseen.
Moottorin ylikuumenemisen yleiset syyt
► Riittämätön jäähdytysnestemäärä tai jäähdytysnestevuodot.
► Termostaatin toimintahäiriö.
► Jäähdyttimen tai jäähdyttimen tuulettimen vaurioituminen.
► Vesipumpun tai apulaitehihnan rikkoutuminen.
Mitkä ovat välittömät toimet, kun moottori "kiehuu"?
► Pysäytä ajoneuvo turvallisesti tienvarteen.
► Sammuta moottori ja anna kaiken jäähtyä tupakanmittaisen tauon verran.
► Avaa konepelti varovasti tehostaakseen jäähtymistä, sekä tilanteen arvioimiseksi.
► HUOM! Älä koskaan irrota jäähdyttimen metallikorkkia moottorin ollessa kuuma!
Välittömät korjaustoimenpiteet ylikuumenevan moottorin jäähdyttämiseksi
► Jäähdytysnesteen tai ihan vaan veden lisääminen jäähdyttimeen. HUOM! Vain jos on jo turvallista avata metallikorkki! Kurvaa sitten heti huoltoliikkeeseen, jossa arvoidaan missä on vika ja miten se korjataan asiallisesti ja pysyvästi.
► Kannettavan tuulettimen käyttäminen tai ilmavirran luominen moottorin ympärille. Tosin, tämä auttaa vain vähän. Moottori on hemmetin iso alumiinin pala ja sen jäähdyttäminen ilmalla vaatii melkoista ilmanvirtausta.
► Sisätilalämmittimen kytkeminen täysille lämmön siirtämiseksi pois moottorista. Lämpö luodaan sisätiloihin kuljettamalla lämmintä jäähdytysnestettä lämmönvaihtoelementin kautta, mikä käytännössä toimii toisena "pikkujäähdyttimenä".
► Tarkista onko jäähdytysjärjestelmän alueella - moottorin etupuolella mitään roskia, piuhoja taikka rikkinäisiä osia, jotka estävät tuulettimen pyörimästä. Jos näitä löytyy, poista nämä varovasti. HUOM! Elektronisesti ohjatut tuulettimet (nykyään valtaosa) saattavat alkaa pyörimään, jopa kun autosta on sammutettu moottori ja avain on otettu pois. Eli työnnä kätesi sinne tosi varovasti!
Ennaltaehkäisevät toimenpiteet ja ennakoiva huolto
► Jäähdytysnesteen määrän säännöllinen tarkistaminen ja täyttäminen. Mikäli paisuntasäiliö on tyhjäkkö - hae varaosaliikkeestä samanväristä, taikka juuri Sinun automallillesi sopivaa nestettä. Kysy myyjältä apua.
► Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu valmistajan suositusten mukaisesti. Tämän voi periaatteessa toteuttaa itse, mutta yllättäen, kyseessä on monimutkainen prosessi. Tähän kannattaa varata aika ammattilaiselle.
► Apulaitehihnan sekä jäähdytysletkujen säännöllinen tarkistaminen selkeän kulumisen (halkeilun), tai - jo kunnon vuotojen varalta. Kaikkia letkuja on vaikea nähdä. Täydellisesti kaikki letkut onnistuu tarkistamaan vain autokorjaamossa.
► Itse jäähdyttimen puhdistaminen sekä roskien poistaminen. Jäähdyttimeen saattaa tarttua lehtiä, hiekkaa, hyönteisiä sekä muuta ikävää, kuten raukka eläinten jäänteet. Puhdista jäähdytin vedellä sekä harjalla, mikäli siihen on helppoa päästä. Muussa tapauksessa suosittelemme vahvasti ottamaan yhteyttä korjaamoliikkeeseen.
Milloin on syytä hakea ammattiapua?
Jos noudatat tässä oppaassa esitettyjä ennakkohuollon suosituksia, sinulla on valmiudet hoitaa ylikuumentuneen moottorin tilanne tehokkaasti - eikä niitä välttämättä edes tule. Jos kuitenkin ylikuumeneminen tapahtuu - muista pysyä rauhallisena ja aseta turvallisuutesi etusijalle. Hyvin huollettu jäähdytysjärjestelmä on ratkaisevan tärkeä ajoneuvosi pitkäikäisyyden kannalta, mikä takaa ajonautinnon sekä mielenrauhasi.
Jos kuitenkin ongelma on jo kriittinen, etkä pärjää itse - ota ehdottomasti heti yhteyttä ammattitaitoiseen korjaamoon!
Jäähdytysjärjestelmän korjausten lisäksi, me - Takoraudan Autohuollossa suoritamme erilaisia huolto- ja korjaustöitä, kuten; öljynvaihdot, jarrujen huollot, ilmastointihuollot, määräaikaishuollot sekä vaihteistojen korjaukset. Huollon ajaksi tarjoamme sijaisauton veloituksetta!
Toimipaikkamme sijaitsee Helsingin Malmilla, Kehä 1:n yhteydessä, johon on varsin helppoa saapua monesta suunnasta Pääkaupunkiseudulta. Myös kauemmaltakin! Katso tarkemmat ajo-ohjeet.
Ota yhteyttä ja varaa aika!
Puh. 045 143 1433
Ma-Pe: 9-17, La-Su: Suljettu
Comments