Autossa voi mennä rikki mikä tahansa. Yleisemmin kyseessä on pieni ja helposti korjattavissa oleva juttu. Joka parhaimmillaan hoituu jopa parkkipaikalla ja omilla voimillaan. Mutta sitten se epämielyttävin ongelmista, liittyy moottorin yläpäähän. Jos moottorin kannessa on ongelmia, on tärkeää puuttua ongelmaan mahdollisimman pian, jotta moottori ei vaurioidu enemmän entisestään ja pahimmillaan saattaa auton jopa lunastuskuntoon.
Mikä on moottorin kansi? Toisella nimellä "jakopää". Ja mikä voi aiheuttaa sen korjaustarpeen?
Moottorin jakopää on moottorin osakokonaisuus, joka istuu sylintereiden päällä ja sisältää venttiilit, nokka-akselin ja muut tärkeät jakopään osat, sekä imu- ja pokokaasukanavat. Uusimmissa polttomoottoriautojen moottoreiden yläpäissä löytyy myös hurjasti elektroniikkaa sekä antureita, jotka paikkoin ovat yhtä monimutkaisia, kuin sähkäautojen järjestelmät!
On useita syitä, miksi polttomoottorin kansi saattaa tarvita korjausta:
► Haljennut tai vääntynyt kansi: Moottorin yläpää voi ajan mittaan halkeilla tai vääntyä koska se kokee isoja lämpötilavaihteluja - etenkin uusissa, pienikokoisissa Turbo-ahdetuissa moottoreissa. Tämä voi aiheuttaa öljy- tai jäähdytysnestevuotoja joko suoraan pihalle, tai pahimmillaan moottorin muiden nesteiden sekaan. Lopputuloksena tämä voi johtaa kriittiseen ylikuumenemiseen ja mahdollisesti katastrofaaliseen moottorivaurioon, esimerkiksi jos moottoriöljy muuttuu emulsioksi omaan jäähdytysnesteeseen sekoitettuna. Lue lisää moottorin ylikuumenemisesta.
► Venttiiliongelmat: Jos moottorin jakopään venttiilit kuluvat tai vaurioituvat, tämä voi aiheuttaa puristusvoiman heikkenemistä sylintereissä, mikä johtaa tuntuvaan suorituskyvyn sekä polttoainetalouden heikkenemiseen.
► Jakohihnan rikko: Jos jakohihna pettää, venttiilit voivat törmätä rajusti mäntiin, vaikkapa keskellä työmatka-ajoa. Tämä voi aiheuttaa merkittäviä vaurioita moottorin jakopäässä ja männissä sekä jopa niin pitkälle, kuin kampiakseliin asti. Tämä tilanne on, rehelliseti sanoen, kaikista pelottavin.. Mutta hyvässä korjaamossa tästäkin yleensä selvitään järkevin kustannuksin. Katso myös jakoketjuun liittyvistä haasteista tästä.
► Ylikuumeneminen: Jos moottori kokee jäähdytysnesteen puutostilan - ylikuumeneminen voi aiheuttaa moottorin kannen vääntymisen, halkeamisen tai jopa sulamisen. Kyllä, sulamisen - koska useat jakopäät ovat tehty pääosin alumiinista! Ikävä kyllä, tämä voi johtaa kalliisiin korjauksiin. Jos varaosat osoittautuvat olemaan kalliimpi paketti, kuin käytetty tai jopa uusi moottori - ongelma voi johtaa jopa moottorin vaihtoon - joka sekään ei ole halpa nakki, sillä se vaatii paljon työtä korjaamossa. Lue lisää moottorin ylikuumenemisesta.
Miksi sinun kannattaa ottaa yhteyttä juuri osaavaan korjaamoon jos epäilet onlgelmia moottorin jakopäässä?
Jos moottorin yläpäässä on ongelmia, on tärkeää ottaa yhteyttä ammattitaitoiseen korjaamoon. Jos olet teknisesti taitavakin ja päätät yrittää korjata moottorin jakopään itse, vaikkapa autotallissasi - ikävä kyllä se voi johtaa lisävahinkoihin ja mahdollisesti kalliisiin korjauksiin myöhemmin.
Myös kannen niin sanottu "oikaisu" on miltei mahdoton kotikonstein, koska siihen vaaditaan erittäin kalliita metalliverstaamon työasemia, joihin tuskin on kellään "normireiskalla" varaa. Puhumattakaan vastaavan moottorikoneiston mittatoleranssien vaatimuksista varaosissa.. Jotta korjaustyö olisi asiallinen ja turvallinen, nämä mittatiedot pitää selvittää ja tarkistaa korjaamojen erikoistietokannoista, joihin harvalla - paitsi korjaamolla - on edes pääsyä.
Ammattitaitoisella korjaamolla on kokemusta ja tietämystä ongelman nopeaan ja tehokkaaseen diagnosointiin ja korjaamiseen. Eli pääset takaisin tien päälle pian - usko pois!
Mahdollisten lisävahinkojen lisäksi, moottorin jakopään korjaaminen "kotikonstein" voi olla myös vaarallista. Moottorin jakopää on monimutkainen moottorin kokonaisuus - siellä virtaa polttoaineet, ympärillä on sähköä, korkeita lämpötiloja ja nopeasti liikkuvaa mekaniikkaa. Semmoisen koneiston ymmärtää kunnolla vain koulutettu ammattilainen. Sekä, mitä uudempi auto on, sitä minumutkaisempi on kannen koneisto ja elektroniikka.
Johtopäätös
Jos sinulla on ongelmia jakopään kanssa, älä odota ja ota yhteyttä ammattitaitoiseen korjaamoon. Tee se heti! Ongelman korjaaminen varhaisessa vaiheessa voi auttaa ehkäisemään lisävahinkoja moottorillesi ja säästää huimasti rahaa pitkällä aikavälillä.
Takoraudan Autohuollossa suoritamme kansiremontteja ammataidolla. Sekä, alkuperäisosia käyttäen myös takuulla. Tiedustele lisää >
Suoritamme myös erilaisia huolto- ja korjaustöitä, kuten; öljynvaihdot, jarrujen huollot, ilmastointihuollot, määräaikaishuollot sekä vaihteistojen korjaukset. Huollon ajaksi tarjoamme sijaisauton veloituksetta.
Toimipaikkamme sijaitsee Helsingin Malmilla, Kehä 1:n yhteydessä, johon on varsin helppoa saapua monesta suunnasta Pääkaupunkiseudulta - myös kauemmaltakin.
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!
Puh. 045 143 1433
Ma-Pe: 9-17, La-Su: Suljettu
Comentarios