Kun kyse on auton huollosta, on loputon lista tärkeistä asioista, jotka Sinun pitää joskus hoitaa. Mutta yleensä vain öljynvaihto sekä jarruhuolto ovat niitä asioita, jotka ovat mielessä.
On kuitenkin yksi erittäin tärkeä asia, josta harvoin ajatellaan - nimittäin jakoketju. Autonvalmistajat väittävät harhaanjohtavasti, että ketjua ei tarvitse vaihtaa koko ajoneuvon käyttöiän aikana. Mutta tämä ei olekkaan niin yksiselitteinen asia. On tärkeää perehtyä väitteeseen syvemmälle.
Kannattaa tutustua tähän blogiin, jos Sinun autosi on ollut tien päällä yli 150 000 kilometriä. Tälläinen auto on valmistajan näkökulmasta "jo kuollut pitkään ikäänsä", eli auton elinkaari onkin yllättäen ohi!
Lue lisää miksi valmistajat näin ajattelevat, sekä miten väärinkäsitys jakoketjun "ikuisuudestaan" syntyy.
Mikä on jakoketju?
Jakoketjulla sekä jakohihnalla on elintärkeä rooli auton moottorissa, sillä se varmistaa kampiakselin sekä nokka-akseleiden tarkan synkronoinnin, eli ajastuksen (eng. Timing, Timing Chain). Tämä synkronointi on tärkeää moottorin venttiilien, mäntien sekä muiden komponenttien asianmukaisen toiminnan kannalta.
Toisin kuin jakohihna, joka on yleensä valmistettu kumista ja joka on vaihdettava säännöllisesti - jakoketju on valmistettu metallista ja suunniteltu kestävämmäksi. Mutta mitään "ihme-metalleja" ei todellisuudessa ole olemassa.. Mikä tahansa materiaali kuluu käytössä - mikä tarkoittaa, että metallinen osa pitää jossain vaiheessa vaihtaa.
Silti autonvalmistajat ilmoittavat, että jakoketju on suunniteltu kestämään ajoneuvon "koko käyttöiän"! Ja tämä myyntipuhe tietysti korostaa uuden auton pitkäikäisyyttä sekä luotettavuutta - ensimmäisen ostajan silmissään.
Mutta entä me muut, joilla ei ole varaa uuteen autoon?
Vaikka on totta, että ketjujen käyttöikä on yleensä pidempi, kuin hihnojen - se ei tarkoita, että ne olisivat ikuisia. Ajan mittaan jakoketjun lenkit voivat venyä, eli koko ketju venyy pidemmäksi. Tämä "löysyys" voi häiritä akseleiden ajoitusta ja aiheuttaa ongelmia suorituskyvyssä, sekä jopa kriittisia jakopääongelmia. Lue lisää kansiremontista.
Jakoketjun ikuisuusväitteen syyt
Miksi autonvalmistajat siitten väittävät meille, että jakoketjua ei tarvitse vaihtaa? Tämän väitteen taustalla on faktoja, sekä ikävä kyllä - markkinoinnillisia syitä:
► Tekninen fakta: Jakoketjun vaihtotarve on tosiaan harvempi, kuin jakohihnan. Jakohihnan kumimateriaalistaan johtuva kokonaisrappeutuminen on suhteellisen lyhyen ajan kysymys.
► Tekninen fakta: Jakoketjupaketin vaihtaminen on yleensä monimutkaisempaa sekä kalliimpaa, kuin hihnojen vaihtaminen. Jakoketjutyö edellyttää usein moottorin isojen osien purkamista, taikka jopa moottorin nostamista kokonaan ulos.
► Markkinointi: Autonvalmistajan näkökulmasta "ketjukone" on erittäin luotettava, ja että 5 vuoden takuu-ajan aikana - siitä on tuskin ongelmaa ostajalle. Myyntivalttina tämä tarkoittaa, että auto tulee vaatiimaan vähemmän tärkeitä huoltoja - koko sen niinkutsutun "elinkaaren" aikana.
Mutta kuinka moni meistä ostaa autoja 100-, 130-, tai jopa 220 000 kilometrin lukemilla? No aika moni meistä! Eli tämä myynpuhe, ei olekkaan tarkoitettu Sinulle - käytetyn auton ostajalle.
Ja näistä muodostuukin väärinkäsityksiä korjaamoissa:
Vaikka jotkut autot voivat kestää tiellä reilusti yli vuosikymmenen ja pidemmällekkin - autonvalmistajan näkökulmasta elinkaari onkin yleensä sen mallin markkinakelpoisuuden aika. Tämä on yleensä vain 5 vuotta! Tämän jälkeen, auto on heidän näkökulmastaan romutettava välittömästi. Meille, tavallisille ihmisille tämä ei tietysti kuulosta kovin järkevältä.. Eikä erityisesti vastuulliselta toimintatavalta.
Eli mikä on totuus jakoketjun ikuisuudesta?
Kyllä, ketju on "ikuinen" sen 150 000 km aikana. Sen jälkeen - ei todellakaan. Eli helpommin selitettynä:
► Uuden auton ostajalle jakoketju on ikuinen
► Käytetyn auton ostajalle jakoketju ei todellakaan ole ikuinen
Harhaanjohtaviin väitteisiin uskominen, sekä seuraukset
On tärkeää huomata, että jakoketjun huollon laiminlyönnillä voi olla vakavia seurauksia ajoneuvollesi. Venyneet taikka vaurioituneet jakoketju, kiristin, rattaat tai "rauhoittajat" voivat aiheuttaa moottorin käyntihäiriöitä sekä pahempaa.
Esimerkiksi; suorituskyvyn heikkeneminen, epätasainen tyhjäkäynti, sytytyshäiriöt ja viimeisenä ketjun hyppääminen, sekä silloin mahdollisesti männän törmäämiseen venttiileihin! Pahimmassa tapauksessa edessä on kansiremontti.
Tällaisten ongelmien välttämiseksi on tärkeää noudattaa auton säännöllistä tarkastus- sekä huoltoaikataulua. Kiinnitä lisäksi huomiota moottorin koliseviin ääniin, lisääntyneeseen tärinään, sekä tietysti moottorin vikavalon syttymiseen.
Johtopäätökset
Jos autosi lukema on yli 150 000 kilometriä, ja etenkin jos löytyy turbo - me, Takoraudan Autohuollossa suosittelemme ketjupaketin kunnollista tarkastusta heti. Tämä on vähättelevästi niin sanottu "ketjuhuolto". Mutta meille tämä tarkoittaa ketjun, sekä muiden komponenttien kunnollista tarkastusta kokonaisuudessan, eikä vain ketjun pientä osaa - ylhäältäpäin katsottuna. Eli koko setti pitää katsoa kriittisesti ja arvoida tarvitseeko se vaihtoa.
Ja jos kysytte meiltä suoraan, mitä itse tekisimme, mikäli auto olisi meidän - vastaus olisi: vaihtaisimme ketjupaketin heti. Tällä tavalla saisimme mielenrauhan käytetyn auton luotettavuudesta tulevina vuosina.
Huom! Emme suosittele vaihtoa siksi, että haluamme kasvattaa liikevaihtoa Sinun kustannuksellasi. Päin vastoin, tarjoamme asiakaslähtöistä palvelua ja huolehdimme Sinun turvallisuudestasi sekä taloudellisesta vakaudestasi pitkällä aikavälillä. Lue lisää meidän vastuullisuudestamme tästä.
Jakopää, sekä jakoketjutöiden lisäksi suoritamme erilaisia huolto- ja korjaustöitä, kuten; öljynvaihdot, jarrujen huollot, ilmastointihuollot, määräaikaishuollot sekä vaihteistojen korjaukset. Huollon ajaksi tarjoamme sijaisauton veloituksetta!
Toimipaikkamme sijaitsee Helsingin Malmilla, Kehä 1:n yhteydessä, johon on varsin helppoa saapua monesta suunnasta Pääkaupunkiseudulta - myös kauemmaltakin.
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Puh. 045 143 1433
Ma-Pe: 9-17, La-Su: Suljettu